"Det er ikke den bedste, der vinder"

Fødderne var solidt plantet i e-handel, mens visionen var enkelhed, og kærligheden til kunderne var stor, da Daniel Mühlbach etablerede Footway for fem år siden. Jeg møder en administrende direktør med uortodokse idéer samt et uovervindeligt drive. Følg med i vores lille snak blandt alle skoæskerne.

Vi slår os ned i et af Footways lokaler i Kista. Han i en lænestol, jeg i en sofa. Foran os står der et tv og flere dvd-film. Én af de tre kerneværdier, ”cool”, kører rundt i mit hoved. Det andet, ”kunde” bliver lynhurtigt et omdrejningspunkt for snakken. Jeg bliver faktisk en smule forbavset, da Daniel begynder at fortælle om sin frygt for kunderne.

Styrken ligger i enkelhed

- Jeg bliver fascineret af kunderne. Med frygt mener jeg, at jeg altid går efter, at det skal blive så godt som muligt. Der har e-handel sin store styrke! Via få trin kan man gøre det så meget bedre for mange.

Den vender tilbage flere gange under interviewet. Enkelheden. Når den nævnes, kommer der et særligt glimt i øjnene, og Daniel læner sig ivrigt fremover.

- Jeg har brug for enkelhed. Jeg er ordblind og har det, man kalder for ”få hukommelsespladser”, hvorfor jeg har brug for enkelhed rundt om mig, og det har vist sig at være en styrke, at kunne gøre ting så enkelt som muligt. Andre individer med mange hukommelsespladser synes ofte, at det er helt naturligt, at man skal huske på det hele, men vi er alle forskellige.

At gå efter enkelhed lyder jo ret simpelt. Er det ikke det, vi alle gør?

- Det er meget nemt at gøre det svært. Man har brug for at koge det ned til, at man skal udføre et godt stykke arbejde, samtidig med at man tager sig af kunden. Efterfølgende er det vigtigt at være konsekvent, hvis man skal rykke sig - og ikke hele tiden opstille nye strategier. Ofte skyldes fiaskoer, at man ikke har nok fokus på dette punkt.

Det handler om at inspirere hinanden

Enkelheden har været en af udfordringerne i de første fem år. Er Footway nået længere end det, du havde forestillet dig for fem år siden?

- Ja, det må man sige. Vi er faktisk blevet lidt større, end hvad jeg havde troet. Det vigtige fra begyndelsen var jo at nå gennem de forskellige faser: At sælge et par sko, lave en rentabel forretning og dernæst undgå at blive opkøbt.

Og hvad er målet nu?

- Visionen er, at Footway skal blive den bedste skobutik. Det gælder ikke blot om at sælge sko, men også om at inspirere hinanden.

Tiden er velvalgt. Der sker meget inden for e-handel netop nu, og Daniel er overbevist om, at kunderne får en større og større påvirkning på markedet.

- Magten havner hos forbrugeren. Når en forbruger siger noget videre til en anden, får det stor værdi, og systemet har gjort det muligt at skabe en helt ny kommunikationsform kunde til kunde.

Man skal aldrig give op

Jeg bliver nysgerrig. At tale om de langsigtede mål er enkelt for dem, der har flere års erfaring. Jeg spørger derfor ind til, om Daniel mon har haft de samme tanker, da han var yngre.

- Det er ret svært at se det ud fra dét perspektiv lige nu og her. Horisonter tager sig forskelligt ud, og netop nu synes jeg, at fem år virker som ganske lidt. Jeg forsøger at få alle involveret. Mange mislykkes, da de kun betragter tingene ud fra et kortsigtet perspektiv. Jeg er gymnastiktræner i fritiden, og her satser jeg på selvtillid og kontinuitet - at man netop kan håndtere modgang uden at give op. Det er ikke den bedste, der vinder, men derimod vedkommende, der aldrig giver op.

At Daniel efter de turbulente oplevelser med Lensway har formået at finde gnisten på ny og satse på nye eventyr, vidner om en granithård målbevidsthed.

- Jeg tænker aldrig, ”at det aldrig kommer til at gå”. Tingene tager måske bare en anden drejning, end man havde regnet med. Jeg er glad for at sætte mig store mål, men det betyder ikke, at vejen er banet. Det er en kurs, hvor man hele tiden skal være i stand til at navigere i farvandet.

Daniel læner sig tilbage i den store lænestol og lægger det ene ben over det andet.

- Man bør reflektere over, hvorfor man er med. Det er jo helt indlysende, at det ikke er alle dage på kontoret, der er lige sjove, men det er givetvis blot begyndelsen på en lang rejse. Man hører jo ret ofte kommentaren ”hvor er det cool med Footway” - og jeg føler nok lidt, at ja, det skal det nok blive. Men det er først nu, at vi for alvor er gået i gang.

Udgivet i oktober 2015
Tekst: Alexander Åberg
Foto: Kristofer Samuelson

30045 resultater
Når du surfer her, tillader du cookies.×